Det er når lastbilerne er på vejen at de tjener penge for vognmanden. Når maskinerne går i stå, er der ikke mulighed for at fortsætte arbejdet, og det betyder en mistet indtjening for vognmanden – og det fortsætter faktisk lige så længe, som lastbilen står stille. Heldigvis er der mange ting, man som vognmand kan gøre for at sikre at lastbilerne forbliver driftssikre og ikke bryder sammen midt på vejen – og det handler i høj grad om at alliere sig med et professionelt lastvognsværksted.

Når gods skal transporteres rundt omkring i Danmark eller endda ud i udlandet, er det vigtigt, at lastbilerne er i god stand, så driftstop undgås. Driftstop er nemlig en stor kattepine for vognmanden, da det forsinker en levering til kunden – og det er sådan noget, der skaber utilfredse kunder. Det betyder dog også, at vognmanden står med en ekstra omkostning, da han måske skal sende en ny lastbil afsted for at hente varerne i den nedbrudte lastbil. Risikoen for disse driftstop kan dog mindskes markant, hvis man sender lastbilerne afsted til serviceeftersyn regelmæssigt. De består nemlig af bl.a. service af trailer, hejse og endda af hydraulik service, og sikrer således, at lastbilerne er i god stand – og det kan også fange en masse problemer, inden de rent faktisk viser sig. Det betyder, at vognmanden i mange tilfælde ved præcis, hvad der bør laves og hvornår det bør laves for at holde lastbilerne mest muligt på vejen.

Serviceeftersyn er dog ikke gratis – men omkostningerne til et serviceeftersyn er minimale frem for de omkostninger, der kommer frem, når lastbilen bryder sammen midt på vejen. Et driftstop betyder nemlig både at man skal betale for at sende en ekstra lastbil afsted og samtidig også skal betale for reparationer på lastbilen, der er brudt sammen. Det er en dobbelt udgift – men desværre stopper den ikke der. Når lastbilen bryder sammen, betyder det nemlig, at der er noget grueligt galt, og i mange tilfælde betyder det faktisk, at der ikke kun er én ting, der er gået i stykker, men faktisk mange ting. Det kunne have været forhindret med regelmæssige serviceeftersyn, som kunne fange disse problemer i god tid, så de ikke blev værre og skabte større og dyrere problemer.